Charlotte Duncan Bertelsens astrologi artikler på www.worldofwisdom.dk
Klik her for at printe siden
Tilbage til artikler
Leonard Cohen

En hel verden elsker Leonard Cohens sange - ikke mindst i Danmark, hvor han har haft et meget trofast publikum gennem flere årtier. Leonard Cohen er manden, der gennem mere end 30 år har inspireret os med sine dybe og melodiske sange. Nu er han aktuel med en udgivelse, der udkom den 8. oktober 2001. I hans musiske univers eksisterer intense og altopslugende følelser, der netop er genkendelige og identificerbare, fordi de er så personlige. De stemninger, Cohen skaber, lader os dykke ned i et hav af romantik, erotik og eksistentiel smerte. Ingen følelser er bandlyste i sangenes verden, og de virker healende i deres menneskelige ærlighed. Mange af sangene rummer et stærkt spirituelt element og kredser om forholdet til det guddommelige.

Opvækst og religion

Leonard Cohen voksede op i en traditionel jødisk familie i Montreal i 1930'erne og 1940'erne. Familien gik i synagogen og tændte altid lys på sabbatten. Ifølge Cohen selv var hans barndoms religion dog ikke på nogen måde undertrykkende eller fanatisk. Hans Sol i Jomfruen i det mulige 2. hus (ifølge korrektionen) i sekstil til Pluto i Krebsen i 11. hus viser en tidlig påvirkning af nogle traditionsbetemte og magtfulde værdier. Det at familien var en del af det jødiske samfund og identificerede sig med en religiøs livsindstilling, har påvirket ham på et tidligt tidspunkt. Den stærke T-kvadrat mellem Jupiter i Vægten i 3. hus (Descendant-hersker), Pluto i Krebsen i 11. hus (IC-hersker) og Uranus i Tyren i 9. hus viser, at den tidlige tankegang og indlæring har været præget af en stærk tro og tankegang. Som Leonard senere siger: "Jeg ser religion som en teknik til styrke og til at gøre universet gæstfrit og venligt". Det er helt sikkert, at man har behov for at gøre universet venligt med en T-kvadrat, der viser, hvor voldsomt et ideologisk magtmisbrug verden blev udsat for i den tid, hvor Leonard voksede op.

Leonard Cohen: den 21. september 1934
kl. 04.29 i Montreal
(Korrektion af John Etherington, London)

Jupiter/Pluto

Cohen skriver i en af sine senere sange, der illustrerer, hvordan sindet absorberer den kollektive energi, der ligger i en sådan T-kvadrat: "I have seen the future brother it is murder. I have seen the nations rise and fall. I have heard their stories heard them all But love is the only engine of survival"Jupiter er troen på en positiv fremtid, og den er stærkt belejret af Uranus og Pluto. Aspektet skildrer opvæksten under den gryende nazisme og den stærke angst, der prægede hans forældre under 2. Verdenskrig. Leonard Cohens far blev såret under krigen og døde, da Leonard kun var 9 år gammel. Ofte skildrer Sol/Pluto aspekter en tidlig adskillelse fra faderen. Det alt for tidlige tab af faderen efterlod et enormt tomrum hos Cohen, der dedikerede det første digt til sin far, som han senere begravede i haven. Hvilken stærk og tidlig manifestation af Solen i Jomfruen sekstil til Pluto i Krebsen! På tidspunktet for 2. Verdenskrigs udbrud mødte progressive Merkur i Vægten radix Pluto i Krebsen og forbandt derved Leonards sind med hele det kollektive drama. Da hans far døde i 1944 gik progressive Merkur i Skorpionen (hersker over Solen) i opposition til radix Uranus i Tyren.

Perfektion og selvagtelse

Gennem sit liv har han kæmpet med sin Jomfru-Sols kritiske holdning til sig selv, og hans musik er ofte blevet betegnet som melankolsk og deprimerende. Selv siger Leonard med sin sædvanlige tørre og ironiske Sol-Pluto humor: "They call me Laughing Len in England and suggest that we should sell razors with my records..."Det livsbekræftende ved Cohen er, at han aldrig lægger skjul på sine følelser, uanset hvor stærke eller "upassende" de end måtte være. Det bliver til inspiration for os andre, der finder disse tilladte dybder i musikken forløsende. Med sin kompromisløse Sol-Pluto tør han være til stede i sine stemninger... og hvor er det befriende. Det har en ren katarsiseffekt på dem, der lytter til hans musik. Han er enormt perfektionistisk i sit arbejde og bruger ofte to år på at skrive en sang/tekst.

Zenbuddhismen, Roshi og Mt. Baldy

Om sit forhold til den zenbuddhistiske mester Roshi på Mt. Baldy bjerget ved Los Angeles siger Cohen meget tydeligt om selvaccept: "Jeg forelskede mig i denne gamle mand, og når du er sammen med nogen, du elsker, kan du handle frit. Måske kan man virkelig lære at kunne lide sig selv". En utrolig ydmyg udtalelse for en mand, der har udgivet ni album, turneret i mere end tyve lande med 500 koncerter og udgivet elleve bøger. Ud over buddhisme, meditation og de to børn, han er far til. Leonard investerer trods den ydre berømmelse og indflydelse stor energi i selvagtelse, hvilket yderligere kendetegner Sol/Pluto.

Debut

I 1968 gik progressiv Sol i Skorpionen i opposition til radix Uranus i Tyren og befandt sig på selv samme grad, som Merkur gjorde, da hans far døde. Han var parat til at lade sine egne oplevelser gennem livet (hans fars død) være til inspiration for alle dem, der ville føle stærkt, dybt og helt. Nogle måneder før blev hans debutalbum udgivet - Songs of Leonard Cohen. Talsmanden for de dybe og intime stemninger var parat til at påvirke os på sin egen kontroversielle måde. I 1967-68 befandt transit Uranus sig på hans Sol i 27 grader Jomfru i 12. hus og gav ham et yderligere spark ud i mediernes søgelys.

Kærlighed og længsel

"You can't go too deep / If you want to swim / Where mermaids weep / Out of love for him / You can't stop a man / From loving too much / I'm still licking stamps / From trying it once". Cohen har en meget eksakt Venus/Neptun konjunktion i Jomfruen i hans mulige 1. hus. Han udtaler i biografien Leonard Cohen - in his own words, at han har brugt hele sit liv på at åbne sit hjerte, og at han altid har været forelsket. Det er svært at finde tilfredsstillelse i jordiske forhold med Venus/Neptun aspekter, fordi der eksisterer en evig længsel efter den guddommelige og altopslugende kærlighed. Det understøttes af den drømmende og længselsfulde Måne i Fiskene i 7. hus. En indre forestilling om, at det ideelle forhold findes et sted i fremtiden, og at kærligheden har karakter af en slags transcendent frelse. På bagsiden af den første af Leonard Cohens udgivelser står "anima sola", hvilket betyder alene-sjæl, eller som Cohen siger sjælens triumf over materien. Det er lige præcis, hvad Venus/Neptun ønsker, at overskride materiens grænser ved at røre den elskedes sjæl og blive udfriet fra det jordiske og trivielle. Man kan sige, at det er præcis det, som musikken og lyrikken i Cohens univers er i stand til at gøre for os andre!

Sisters of Mercy

En af de smukkeste historier, der illustrerer Cohen's Venus, er baggrunden for tilblivelsen af sangen The Sisters of Mercy . Det var en kold aften i Canada i 1967. Leonard Cohen mødte to piger på gaden, der inviterede ham til at stå med dem i døråbningen. Da de senere gik sammen til hans hotelværelse, havde han erotiske forestillinger om aftenens forløb. Intet skete, og de faldt udmattede om på en lille sofa. Månen lyste smukt gennem vinduet, og Cohen kunne ikke sove, men satte sig op og skrev The Sisters of Mercy , der var færdig næste morgen. "Oh the sisters of mercy / they are not departed or gone / They were waiting for me / when I thought that I just can't go on / If your life is a leaf / that the seasons tear off and condemn / They will bind you with love / that is graceful and green as a stem".. Hvilket smukt udtryk for Venus/Neptun, der tryller en fysisk længsel om til musik! Kvinder og kærlighed bliver symbolet på en anden tilstand af lyksalighed og en opløsning af sjælen til en ren, hengiven og uselvisk kærlighed. Ofte skriver Cohen om de udstødte, de lidende og dem, som netop savner kærligheden i livet for at være i stand til at overkomme deres smerte. Med Venus/Neptun i Jomfruen og Månen i Fiskene i trigon til Jupiter i Vægten eksisterer et dybt ønske om at udfri dem, der føler stor smerte.

Kvinderne

Cohen's Måne i Fiskene forbinder sig i en sekstil til Uranus i Tyren, og man kunne forestille sig, at han - med sine sensitive og følsomme behov for samhørighed - ikke får den tilfredstillelse, han længtes efter som barn. Ikke at tilknytningen blev brudt eller ikke eksisterede, men at den ikke blev opfyldt efter hans behov. Cohen beskriver, hvordan hans mor klædte ham på i rød hue og rød frakke i de kolde vintre i Montreal, og så skulle han blive udenfor og lege i sneen og måtte ikke komme ind, før hun kaldte. Han skriver, at meget af tiden gik med at lege ude. Uranus skaber ofte afstand, selv ved en sekstil, og Månen i Fiskene rummer tit en trist længsel. Denne længsel bliver forvandlet til eksistentiel og sjælelig længsel, der sammen med Venus/Neptun bliver drivkraften i hans musik. Han berører ensomheden og længslen efter kærligheden som et eviggyldigt menneskeligt tema. Han siger selv, at mange fantastiske kvinder har elsket ham, men at han aldrig for alvor åbnede sit hjerte. Spørgsmålet er bare, om det er sandheden eller selvkritik.

Marianne og Suzanne

Han levede sammen med den norske kvinde Marianne på en lille græsk ø (Venus/Neptun) i 1960'erne, og hans udtalelser om deres forhold er et fantastisk eksempel på hans Venus position i Jomfruen: "Marianne she brought a tremendous sense of order into my life. Just the way that she laid the table or lit the candles or cleaned the house..." Han taler om hende som sin muse, der skinnede foran poeten, og at hun hjalp ham til at disciplinere sig selv og sætte sig ved skrivebordet. Merkur i Vægten i 2. hus viser hans behov for og evne til koncentration og fordybelse i arbejdet. Det er til hans egen forundring digtene, der giver pengene... Marianne og Leonard skiltes i 1968, hvor hans progressive Sol bevægede sig ind i Skorpionen, og da hans progressive Venus gik i konjunktion med radix Jupiter (Descendant-hersker) og i kvadrat til Pluto i Krebsen. Han mødte derefter Suzanne, som han fik to børn med.

Ten New Songs og andre udgivelser

Leonard Cohen udgav den 8. oktober en CD kaldet Ten New Songs , og de skildrer som sædvanligt kærlighedens karakter, som det essentielle i livet. Sammen med smerten over tabet af den elskede og livets forgængelighed i almindelighed. Mennesket der står over for døden og må skynde sig at leve. Glæd dig til Cohens ocean af magisk stemning og inderlig hypnotisk lyd.

Charlotte Oktober 2001